De pandemie van Coronavirus heeft veel uitdagingen en veranderingen voor bedrijven gebracht. Bedrijven moesten hun operaties, werkorganisatie, relaties met klanten, supply chains heroverwegen. Sommige landen schrappen nu de quarantainemaatregelen en hopelijk ligt het moeilijkste deel achter. De onzekerheid blijft echter bestaan en het terugkeren naar “normaal” kan een andere uitdaging zijn. In dit artikel zullen we terugkijken op de afgelopen maanden van de afsluiting en onze ideeën over verdere acties delen.
Meer dan twee maanden na de lockdown
De quarantaine die in de meeste landen meer dan twee maanden geduurd heeft, heeft veel veranderingen voor bedrijven meegebracht.
Gesloten winkels en isolatiemaatregelen dwongen veel klanten om online te gaan shoppen. Volgens de enquêteresultaten van statista.com ging 78% van de respondenten in het VK en 69% in de VS minder naar de winkels, terwijl 43% van het VK en 55% van de Amerikaanse deelnemers aan het onderzoek meer online winkelden. E-commerce is in deze tijd essentieel gebleken.
De opsluiting heeft ook de manier veranderd om met klanten om te gaan en hun nieuwe pijnpunten te achterhalen. Om in de situatie te blijven waarin de omstandigheden dagelijks veranderen, moesten bedrijven op zoek naar snelle inzichten. Gezien de enorme hoeveelheid tijd die mensen online en vooral op sociale media doorbrachten, gebruikten veel bedrijven het als een bron van informatie over de behoeften van klanten en realtime trends. Een andere bron van waardevolle klantgegevens was feedback van eerstelijnsmedewerkers. Zij zijn degenen die het beste weten hoe klanten zich voelen, hoe interacties veranderen. Het verzamelen en analyseren van deze informatie kan en kan nog steeds een cruciaal verschil maken in de voortdurend veranderende situatie waar we getuige van zijn.
Gezien de snel veranderende winkelgewoonten en levensstijl van de klanten, moesten bedrijven zich snel aanpassen. Sommige eCommerce-verkopers hebben hygiëneproducten, medische benodigdheden en verschillende zelfzorg gerelateerde producten aan hun catalogi toegevoegd om aan de vraag te voldoen. Anderen moesten hun bezorgingsmodellen wijzigen om afhaling aan de straatkant of digitale versies van hun diensten aan te bieden.
Bovendien gingen bedrijven waar mogelijk op afstand werken. Veel bedrijven moesten hun leveranciersketens en -kanalen heroverwegen, nieuwe samenwerkingsmodellen ontwikkelen.
Wat is het volgende
Nu beginnen landen langzaam het normale leven te herstellen, grenzen te openen en beetje bij beetje de gebruikelijke activiteiten toe te staan. Er blijft echter onzekerheid bestaan. Het is nog steeds tijd om kleine stapjes te doen en de situatie constant in de gaten te houden. Toch is het tijd om je actief voor te bereiden op de komende golf van vraag.
Klantenrelaties
Nu is het belangrijk om erachter te komen wat klanten zullen waarderen, na COVID-19, nieuwe use-cases te ontwikkelen en aanbiedingen op maat te maken op basis van die veronderstellingen.
Denk na over de behoeften en zorgen van uw klanten op dit moment en na de quarantaine. Afhankelijk van uw branche hebben de klanten mogelijk nieuwe problemen die moeten worden aangepakt.
Als u zich bijvoorbeeld in de B2B-sector bevindt, kunnen uw klanten zich zorgen maken over verstoringen in de toeleveringsketen of over het managen van werknemers in een ’thuiswerk’-omgeving. Ze kunnen net zo goed worstelen met een vertraging van de vraag of problemen hebben met hun kasstromen.
Zodra u weet wat de klant beter nodig heeft, kunt u uw producten en diensten verplaatsen. U kunt beoordelen of u klaar bent om aan de vraag te voldoen en op de beste manier te dienen, uw voorraad controleren en de verkooppraatjes en marketing aanpassen aan specifieke behoeften.
Vind mogelijkheden om speciale aanbiedingen te doen
Economische onzekerheid en verloren banen zouden de prijsgevoeligheid kunnen hebben vergroot. Het aanbieden van een speciale korting op specifieke items kan een goede manier zijn om klanten terug te halen voor het geval de uitgaven in uw winkel zijn gedaald.
Bedenk een geweldig loyaliteitsprogramma
Het is geweten dat een bedrijf meer verdient aan loyale klanten. Deze tijden zijn geen uitzondering. Sterker nog, het is nu nog belangrijker om uw nieuwe en bestaande klanten te betrekken en hun loyaliteit te stimuleren.
Meer dan ooit zijn shoppers online actief, dus het is een perfect moment om een loyaliteitsprogramma te gebruiken om klanten aan te moedigen om meteen terug te komen van aankoop # 1. Het zorgt niet alleen voor een stabiele zakelijke levensduur, maar zorgt er ook voor dat klanten zich gewaardeerd voelen.
Verbeter uw processen en operaties
Hoewel het moeilijk te voorspellen is hoe de markt zal evolueren, bestaat de kans dat het economische herstel na het coronavirus sneller gaat dan we hadden verwacht.
Sommige industrieën die tijdens de pandemie een verkoopdaling hebben meegemaakt, kunnen een snelle heropleving van de vraag zien zodra mensen meer en meer beginnen terug te keren naar het dagelijks leven. Het is dus belangrijk om goed voorbereid te zijn en sterk te blijven om snel terug te stuiteren.
Als u op dit moment een vertraging op korte termijn ervaart, is dit misschien een perfect moment om uw activiteiten, processen, tools en platforms opnieuw te evalueren zonder u zorgen te hoeven maken over storingen. Voer vervolgens strategische planning en aanpassing op lange termijn uit. Onderzoek goed uw eCommerce-platform en -integraties, verbeter de SEO van de site, optimaliseer het afrekenproces om ervoor te zorgen dat u klaar bent voor de terugkeer van normaal winkelen.
Wat kunt u nog meer doen voor uw e-commercebedrijf? Ga omnichannel. Zorg ervoor dat u aanwezig bent op marktplaatsplatforms zoals Amazon, eBay, Google Shopping, Aliexpress, Facebook Shopping. En overweeg ook om een app en/ of chatbots te maken.
Niet alle e-commerce
De COVID-19 dwong niet alleen veel bedrijven om te overwegen om online te verkopen of hun bestaande e-commerce te versterken, maar ook om veel werkprocessen te digitaliseren om teamwerk op afstand mogelijk te maken of samenwerking met partners te stroomlijnen.
En dat was nog maar het begin. Volgens Gartner is 74% van de bedrijven van plan om na COVID permanent over te schakelen naar meer remote werk.
Om de productiviteit, flexibiliteit en interactie met klanten te verbeteren en daardoor de kosten te verlagen, is het belangrijk om processen te optimaliseren en te automatiseren. En nu is het de beste tijd om te beginnen als je dat nog niet hebt gedaan.
Afsluiter
De wereldsituatie in de afgelopen maanden was werkelijk uitzonderlijk. En hoewel het leven nu weer normaal begint te worden, is het moeilijk te voorspellen hoe we precies uit de pandemie zullen komen, wat zouden de nieuwe winkelgewoonten zijn, wat zouden nieuwe overheidsregels zijn, enz.
Bedrijven moeten de situatie over de hele wereld dagelijks volgen en kleine stappen nemen om zich aan te passen aan snel veranderende omstandigheden.
Het belangrijkste is om positief te blijven, vast te houden aan de waarden van uw bedrijf, strategisch te denken en deze tijd te gebruiken om uw bedrijf waar mogelijk te versterken.