Het op abonnementen gebaseerde bedrijfsmodel wordt steeds populairder in eCommerce. Hoewel het veel voordelen biedt, is het misschien niet geschikt voor elk product en (nou ja, voor elk bedrijf) en vereist het een grondig aanpak in termen van planning en uitvoering.
In dit artikel gaan we dieper in op:
- Belangrijkste voordelen die shoppers halen uit abonnementen
- Belangrijkste voordelen voor eigenaars
- Welk product te kiezen voor een abonnement
Laten we beginnen met het beantwoorden van de vraag wat is een eCommerce-abonnement? In vergelijking met traditioneel online winkelen biedt het eCommerce-abonnement klanten de mogelijkheid om terugkerende bestellingen te plaatsen met automatische betalingen. Dit model kan zowel klanten als ondernemers ten goede komen.
Waarom klanten ervoor kiezen om zich te abonneren
- Tijd besparen. Kant-en-klare oplossingen voor sommige dagelijkse routines kunnen helpen om een groot deel van de hoofdpijn eromheen te verwijderen. Kledingdozen kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen bevatten die suggereren hoe de items in een verpakking kunnen worden gedragen. Regelmatig geleverde boodschappen kunnen tijd vrijmaken voor iets belangrijkers. En dus, voor degenen die tijd belangrijker vinden dan geld, kunnen abonnementen ten goede komen.
- Gemak. Sommige merken zijn lokaal niet beschikbaar, waardoor ze worden bezorgd en zo vaak als nodig is, is een goede factor voor mensen om zich aan te melden voor een abonnement.
- Kortingen. Abonnementen zijn een geweldige tool voor het aanbieden van bonussen en kortingen. Er kan bijvoorbeeld een speciale prijs worden toegepast als een klant een bepaald aantal artikelen aanschaft. Waardevolle aanbiedingen maken shoppers gelukkiger. En tevreden klanten worden trouwe klanten. Het is dus een win-win situatie voor iedereen.
- Opwinding. Het ontvangen van een gecureerde doos is als het geven van een cadeau aan jezelf. Shoppers genieten van deze persoonlijke aanpassing en het gevoel dat het speciaal voor hen bedoeld is.
Voordelen voor eigenaars
- Geld besparen bij het werven van nieuwe klanten. Het behouden van bestaande klanten kost minder dan het aantrekken van nieuwe. Vanuit dit oogpunt zijn abonnementen uitstekend: klanten plaatsen een bestelling en blijven de goederen ontvangen zonder extra interacties. Dit betekent dat het bedrijf voornamelijk zal moeten uitgeven aan de eerste fasen van de conversietrechter. Verder werk gebeurt met klanten die al loyaal zijn.
- Bedrijfsprocessen en resultaten worden gemakkelijker te voorspellen en te plannen. Bij terugkerende bestellingen weet u van tevoren wanneer producten geleverd moeten worden, dit geeft de mogelijkheid om voorraad, verpakking en verzending te optimaliseren. Dit maakt het ook gemakkelijker om inkomsten te voorspellen. Bovendien helpt het om de levenslange waarde van een klant te identificeren, wat een mogelijkheid betekent om de uitgaven voor marketing en bedrijfsontwikkeling te optimaliseren.
- Betere cross-selling en up-selling. Aangezien u grotere kortingen kunt geven voor grotere dozen, is dit wellicht een goede gelegenheid om producten aan te bieden die doorgaans moeilijk te verkopen zijn. Dit kan ook een manier zijn om de aandacht te vestigen op nieuwe productcategorieën en in de toekomst interesse te wekken voor deze producten.
Producten die het meest geschikt zijn voor abonnementen
Bij het bedenken van soorten producten die het best op abonnementsbasis verkocht kunnen worden, is het vrij duidelijk dat het iets moet zijn dat mensen regelmatig nodig hebben. Producten die snel opgeraken of verslijten, zoals eten, drinken, schoonmaakproducten, cosmetica, voer voor huisdieren. Het kan ook iets zijn dat mensen graag regelmatig veranderen, zoals kleding, schoenen, accessoires, enz.
Abonnementsproducten kunnen worden onderverdeeld in drie soorten:
- Bijvullen. Terugkerende levering van dezelfde of soortgelijke artikelen die regelmatig worden gebruikt (producten voor persoonlijke verzorging, goederen voor baby’s en huisdieren, kruidenierswaren, artikelen voor de gezondheidszorg). Tijdwinst is hier het belangrijkste aspect.
- Verrassing. Levering van gecureerde dozen. Afwisseling en originaliteit van pakketten, een gevoel van nieuwsgierigheid zijn de drijfveren voor dit soort abonnementen.
- Exclusiviteit. Toegang tot producten van topkwaliteit voor geselecteerde leden. Klanten hebben de mogelijkheid om items te ontvangen van limited editions of voordat de producten op de markt verschijnen. Dit kunnen kleding van modeontwerpers zijn, de nieuwste modellen van elektronica. Uniciteit is hier cruciaal.
Wat uw product ook is, u moet ervoor zorgen dat u het de moeite waard is om op regelmatig basis gekocht te worden. Voor de categorie ‘bijvullen’ is het misschien gewoon een uitstekende service die u levert. Terwijl dozen met zaken als kleding of accessoires zorgvuldige personalisatie vereisen en elke keer iets unieks voor de ontvanger betekeken. Het zou een langverwachte verrassing moeten zijn. Merken moeten de smaak van klanten blijven leren en elke keer zoeken naar manieren om de ervaring van de klant te verbeteren.
Overzicht
Abonnementen zijn een geweldig bedrijfsmodel met veel voordelen. Het vereist echter het kiezen van het juiste product en het constant monitoren van de feedback van klanten om aan de verwachtingen voor de service en de goederen zelf te voldoen of deze te overtreffen.
–
Heeft u een project in gedachten? Neem gerust contact met ons op om uw idee te bespreken.