Het traceren en analyseren van gebruikers is essentieel voor succesvolle marketing. Hoewel de eerste tool, waaraan u als eerste denkt, Google Analytics is dat geweldig is is het echter zeer beperkt voor grote organisaties. Google Analytics 360 verwijdert de beperkingen van standaard GA, maar brengt hoge kosten met zich mee en kan nog steeds niet aan alle verwachtingen van een bedrijf met een geavanceerd gegevensanalyseteam voldoen.
Een van de tools die we voor diepgaande datateams erg nuttig vinden is Snowplow. In bepaalde gevallen heeft het aanzienlijke voordelen ten opzichte van GA 360. Hieronder zullen we erover hebben.
Eigendom van gegevens
Met Snowplow bent u eigenaar van de gegevens die in uw AWS-infrastructuur worden opgeslagen. Google draait op zijn eigen infrastructuur en de gegevens worden geleverd naar BigQuery; dit betekent dat u alleen toegang heeft tot onbewerkte gegevens (BigQuery) als u bent geabonneerd op GA 360.
Toegankelijkheid van gegevens
In Google Analytics heeft u toegang tot de gegevens die worden verwerkt via BigQuery: de gegevensweergave bepaalt wat er in de gegevensset staat. Dit is een top-down benadering.
In Snowplow bepaalt u welke gegevens u wel of niet wilt gebruiken en stelt u het proces in zodat wordt bepaald wat er in de gegevensset staat. Dit is een bottom-up benadering. U krijgt toegang tot echt onbewerkte clickstream-gegevens.
Uw eigen evenementen en entiteiten definiëren
Bij het traceren van verschillende soorten evenementen vanaf diverse platforms is het belangrijk om ze in schema’s te plaatsen, omdat ze allemaal een andere structuur hebben.
Google Analytics biedt een vast schema en elk bedrijf, ongeacht de branche, zal dezelfde tabel met dezelfde kolommen moeten gebruiken. Enige flexibiliteit is mogelijk, Google laat het bijhouden van 200 aangepaste dimensies en 200 aangepaste statistieken toe, maar elke waarde moet worden gekoppeld aan deze variabelen in de code, anders worden de gegevens niet verzameld.
Met Snowplow zijn gebruikers vrij om hun unieke evenementtypen, velden voor deze evenementen en entiteiten die bij deze evenementen worden getraceerd te definiëren. Dit betekent dat u de gegevenslaag volledig kunt vastleggen en vervolgens kunt beslissen wat u wel en wat niet in het model wilt opnemen.
Attributiemodellering
Google Analytics heeft zijn eigen vooraf gedefinieerde manier om verkeer toe te wijzen aan directe, organische of verwijzingsbronnen. In Snowplow kunt u uw eigen aangepaste attributiemodel maken om aan uw specifieke behoeften te voldoen.
Real-time gegevensregistratie
Snowplow ondersteunt bijna real-time datastreaming. Gebruikers kunnen de frequentie van de pipeline-uitvoering instellen, van enkele uren tot real-time. In GA 360 worden clickstream-gegevens elke 4 uur vernieuwd.
Gegevensverrijking
Naast het traceren van evenementen op uw eigen platforms, stelt Snowplow u in staat om uw gegevens te verrijken met gegevens uit externe bronnen, zoals het weer, valutaomwisseling, vingerafdruk voor evenementen en andere API’s.
GA 360 heeft geen functie voor gegevensverrijking.
Monitoring van ”bad rows” en herbewerking van gegevens
Tijdens de gegevensverwerking filtert Snowplow de gegevens die niet in het schema passen en plaatst deze in de “Bad Rows” (slechte rijen) opslagplaats. Als u vervolgens vaststelt dat deze records goede gegevens zijn, maakt Snowplow het mogelijk om deze “Bad Rows” opnieuw te verwerken. Een dergelijke filtering kan het geval zijn vanwege een fout in de implementatiefase. Onjuiste implementatie van GA zou verlies van gegevens betekenen totdat de problemen zijn opgelost; herverwerking wordt niet ondersteund.
Integraties
Google biedt out-of-the-box integraties aan met zijn eigen services: Google AdWords, Google AdSense, Google DoubleClick, Google Search Console, Google DataStudio.
Hoewel het mogelijk is om Snowplow ook met die services te integreren, is het niet zo eenvoudig in te stellen.
Toch biedt Snowplow integraties met vele andere services die Google niet heeft: Adjust, Angut, CallRail, Clearbit, Mailchimp, Mandrill, Optimizely, OpenWeatherMap, PagerDuty, Pingdom, SendGrid, Urban Airship, Open Exchange Rates.
Prijs
Een ander belangrijk voordeel van Snowplow is de prijs. Het product zelf is open-source en gratis. Waar u voor moet betalen is een ruimte op een publieke cloud, waar u de implementatie plant. Dit zou neerkomen op $ 40 – $ 200 per maand.
De Google Analytics 360-licentie begint daarentegen vanaf $ 150.000 per jaar.
Technische betrokkenheid
Dit aspect geeft Google in sommige gevallen een aanzienlijk voordeel. De oplossing biedt een volledig pakket: solide tracking, gegevenspresentatie-interface en grote schaalbaarheid met Google-infrastructuur. Dit betekent dat een minimale technische betrokkenheid van gebruikers vereist is.
Snowplow levert de code om gegevens vast te leggen en te verrijken, maar u moet het zelf instellen. U moet de infrastructuur voorbereiden om de gegevens op te slaan, het proces voor gegevensverrijking maken en trackingcodes hosten. Het platform geeft volledige duidelijkheid en mogelijkheden voor tweaken; u heeft echter professionals nodig die dat kunnen doen.
Samenvatting
Zowel GA 360 als Snowplow bieden bepaalde voordelen, afhankelijk van uw behoeften en teamexpertise.
De meeste voordelen van Snowplow zijn dat u volledige controle heeft over de gegevens en deze in de meest ruwe vorm kunt krijgen. Bovendien zijn er geen licentiekosten.
Google Analytics vereist minimale technische betrokkenheid en is standaard compatibel met andere Google-services. Maar zelfs in dit geval moet u ervoor zorgen dat de implementatie correct wordt uitgevoerd, anders is er geen garantie voor de kwaliteit van de verzamelde gegevens.
—
Als u van plan bent om analyses van gebruikersgedrag in uw e-commercebedrijf te implementeren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor een gratis adviesgesprek. ISDK heeft solide ervaring met het opzetten van verschillende analytische platforms, waaronder Snowplow (zie onze laatste case).