Constante innovatie in dataminingtechnologieën helpt bedrijven om meer over hun klanten te vernemen en meer gepersonaliseerde, relevante en boeiende communicatie te creëren.
Een obstakel hiervoor is echter de steeds strengere regelgeving op het gebied van gegevensbescherming. Veel landen introduceren de regelgeving met betrekking tot gegevensbescherming, zoals AVG in Europa, California Customer Privacy Act (CCPA), PIPEDA in Canada en enkele andere.
In deze situatie moeten bedrijven op zoek gaan naar nieuwe manieren om op data gebaseerde marketing uit te voeren. Toch is het ook essentieel voor bedrijven om te begrijpen dat het idee achter al deze regelgeving is om de online ervaring van klanten veilig en comfortabel te maken. Daarom moeten gegevensbeveiligingsactiviteiten niet alleen worden opgevat als het voldoen aan administratieve vereisten, maar ook als het centraal stellen van gebruikers en het opbouwen van betrouwbare relaties met hen.
Een van de mogelijke benaderingen om deze uitdaging aan te pakken is een DRM-aanpak (Data Relationship Management) die door McKinsey wordt aangeboden. DRM bestaat uit 4 elementen: gegevensuitnodiging, gegevensbeveiligingscentrum, dialoogvenster gegevens en een data waardepropositie.
Gegevensuitnodiging. Meestal komt de interactie met gebruikers erop neer dat ze op “Accepteren” klikken; de uitleg over hoe de gegevens zullen worden gebruikt is geschreven in een zeer formele stijl met veel specifieke termen. Dit helpt niet om vertrouwen tussen een organisatie en gebruikers op te bouwen; daarom stellen nieuwe beste praktijken voor om de uitnodiging tot het delen van gegevens persoonlijker te maken, in eenvoudige taal te schrijven en expliciet de voordelen van het delen van gegevens uit te leggen.
Gegevensbeveiligingscentrum. Nogmaals: het is belangrijk om klanten een duidelijk inzicht te geven in de maatregelen voor gegevensbescherming die in de organisatie zijn genomen. Klanten moeten kunnen zien welke gegevens worden verzameld (inclusief gegevens die niet expliciet zijn gedeeld, zoals locatie) en hoe deze worden gebruikt. Klanten moeten de mogelijkheid hebben om zich in de toekomst gemakkelijk af te melden voor het verzamelen van gegevens. Bovendien suggereert McKinsey dat het voor bedrijven nuttig kan zijn om een aantrekkelijke inhoud te creëren, bijvoorbeeld over de beveiliging van persoonlijke gegevens vertellen om de interactie aantrekkelijker te maken.
Dialoogvenster Gegevens. Het gaat om een voortdurende communicatie over de toewijding van het merk aan gegevensbeveiliging om gebruikers te overtuigen en gerust te stellen over de veiligheid van hun gegevens in steeds veranderende omstandigheden.
Data waardepropositie. Onderzoek toont aan dat de meeste klanten bereid zouden zijn hun gegevens te delen als ze er wat voor terug zouden krijgen. Het aantonen van de waarde is echter niet altijd eenvoudig. Voor veel bedrijven betekent dit het bedenken van nieuwe ideeën, zoals aanbiedingen, kortingen, consulten van deskundigen, enz. of echt goed voorbereide aanbevelingen voor nieuwe producten en diensten die voldoen aan de interesses van de klant en niet irrelevant voor hem zijn.
Om deze korte introductie in nieuwe strategieën voor gegevensbescherming samen te vatten, willen we benadrukken dat hoe belangrijk het nemen van de juiste technische maatregelen om aan de regelgeving te voldoen ook is, maar nog belangrijker is nu het leggen van de focus op menselijke interactie en het opbouwen van digitaal vertrouwen gebaseerd op transparantie, geloofwaardigheid, integriteit en veiligheid. Bedrijven die hun middelen in DRM zouden investeren zullen meer kansen hebben om een voorsprong op de concurrentie te nemen en zullen het in de toekomst terugverdienen.