Doet u uw verkopen via verschillende kanalen die niet geïntegreerd zijn? Of verkoopt u alleen via uw webwinkel? Als u een van deze vragen met “ja” beantwoord, is het zeer waarschijnlijk dat u uw mogelijke winst misloopt. Lees verder om te vernemen waarom en hoe dit te voorkomen.
Laten we ons voorstellen dat uw klanten bij het opstarten van uw bedrijf operators belden en via hen orders plaatsten. Het bedrijf groeide en u besloot om een nieuwe optie toe te voegen, verkoopautomaten voor zelfbediening. Toen online winkelen populair werd, heeft u ook dat bestelkanaal geïntroduceerd. Deze kanalen bleken echter volledig van elkaar gescheiden te zijn. Dit was niet handig voor klanten: ze konden niet alleen het proces met behulp van verschillende kanalen niet snel starten en voltooien, maar konden ook eventuele problemen met bestellingen niet snel genoeg opsporen en oplossen, omdat het enige tijd duurde voordat de gegevens in ERP werden gekregen en voor het ondersteuningsteam beschikbaar waren. Naast duidelijk winstverlies veroorzaakt door ontevreden klanten leidt het beheer van verschillende onafhankelijke distributiekanalen tot buitensporige operationele kosten.
Wat is de oplossing? Verenigen van alle bestaande verkoopkanalen in één enkele omgeving. Nieuwe toevoegen. Integreren daarvan met uw bedrijfssystemen (ERP, WMS, CRM, etc.). Dat is wat een goed geconstrueerde omnichannel-oplossing kan. Dit is een passende complete omnichannel-oplossing die u toelaat om dit alles te doen.
Hoe zou het eruit zien? In sommige, eenvoudige gevallen kan de koper een chatbot openen en daarmee te praten om een bestelproces te starten. Dan kan hij de mobiele applicatie gebruiken om daar verder te gaan. Ten slotte zal hij zijn winkelwagen in de webwinkel openen en de aankoop voltooien. Alle wijzigingen worden onmiddellijk in alle kanalen weergegeven. Het is voor eindgebruikers erg makkelijk. Het maakt ook ondersteuning snel en effectief.
Wat betreft chatbots en mobiele applicaties. We raden u ten zeerste aan deze toe te voegen. Het groeiende belang van berichtenapplicaties is een duidelijke trend. Mensen hebben de neiging om meer tijd te besteden aan chatten in boodschappers. En wat belangrijk voor bedrijven is – mensen geven er ook de voorkeur aan het contact opnemen met bedrijven via chats en boodschappers. En wanneer ze contact opnemen met een bedrijf, verwachten ze een onmiddellijke reactie. Daarom zijn chatbots het eerste ding dat u bij omnichannel moet overwegen.
Samenvatting van voordelen van omnichannel-oplossingen. Volgens marketingstatistieken geeft 73% van de klanten de voorkeur aan verschillende winkelopties. Zulke kopers zijn loyaler, maken herhaalde aankopen en zijn bereid om het merk aan familie en vrienden aan te bevelen. Bovendien geven omnichannel-klanten 4% meer uit in fysieke winkels en 10% meer online dan klanten met één kanaal.
Uit onze ervaring kunnen we zeggen dat er naast een hogere klantloyaliteit en verkoop, verminderde operationele kosten en totale gebruikskosten nog een ander voordeel is dat op het eerste gezicht misschien minder voor de hand ligt. Het volgen van het hele traject van uw klanten help u bij het verzamelen van dergelijke gegevens als hun voorkeurskanaal, tijd van de dag waarop ze actiever zijn, voorkeurscontent, waar ze meestal beginnen te bestellen en waar ze waarschijnlijk een aankoop zullen voltooien, hoe ze meestal contact opnemen met het bedrijf, welke kanalen zijn beter voor herinneringen en retargeting. Deze informatie biedt u bijna onbeperkte mogelijkheden om uw klanten effectief tegemoet te komen en zeer nauwkeurig in hun behoeften te voorzien.
Het laatste woord. Naast alle voordelen van een omnichannel-oplossing die hierboven zijn vermeld is er nog een geweldig nieuws. Het bouwen van een geavanceerd ding als een volledig geïntegreerd, onderling verbonden meerkanaals platform is niet zo moeilijk als u kiest voor een betrouwbare e-commerce provider, zoals in ons geval nopCommerce. En het is niet alleen betaalbaar voor grote bedrijven, maar ook voor middelgrote ondernemingen.
Wilt u een omnichannel-oplossing voor uw bedrijf bespreken, neem dan contact met ons op >>