Microsoft Dynamics 365 Customer Engagement is momenteel een van de meest succesvolle platforms voor klantrelatiebeheer op de markt. Het systeem helpt organisaties bij het efficiënt volgen, beheren en leveren van op project gebaseerde diensten, van de eerste verkoop tot de facturering. De flexibiliteit van het platform in combinatie met de verschillende implementatie-opties maakt het geschikt voor bedrijven van elke omvang.
Of u nu al Microsoft Dynamics 365-productlijn gebruikt of het gebruik daarvan voor uw bedrijf slechts overweegt, het goede nieuws is dat u het potentieel ervan kunt benutten door het te integreren met uw op nopCommerce gebaseerde webwinkel.
ISDK heeft een solide ervaring in het bijeenbrengen van Dynamics 365 en op nopCommerce gebaseerde bedrijven. Onlangs hebben we de Dynamics 365-integratie voor nopCommerce 4.10 ontwikkeld. In dit artikel geven we een kort overzicht van de integratie van CRM met de nieuwste nopCommerce-versie.
Integratiegevallen
De integratie ondersteunt gegevensuitwisseling tussen klantgegevens, productcatalogus, voorraadbeschikbaarheid, ordertracering, gedifferentieerde en specifieke prijsstelling, belastingopties.
Houd bij het aanmaken van een integratie rekening met alle mogelijke bedrijfsgevallen. Omdat in de meeste gevallen gegevens en bedrijfsregels in één richting gaan van een CRM/ERP naar een webwinkel (bijv. magazijngegevens, kortingen etc.), vereisen sommige scenario’s zoals het aanmaken en updaten van klanten en bestellingen een bi-directionele gegevensuitwisseling.
Integratietools
Om toegang te krijgen tot Dynamics 365 for Customer Engagement zijn er verschillende tools beschikbaar:
- Web API
- XRM tools assemblages
- SDK Assemblages
Voor winkels die nopCommerce vanaf versie 4.0 gebruiken is er echter een belangrijke beperking – .Net Standard. Dit sluit de eerste opties (SDK, XRM) uit, omdat deze afhankelijk zijn van .Net Framework. Als gevolg hiervan kan de integratie voor nopCommerce-winkels op basis van 4.xx platformeditie alleen met behulp van de Web API worden gedaan.
Het integratiemechanisme
De integratie moet worden gedaan als een nopCommerce plugin. Een handleiding voor het aanmaken van plugins voor 4.xx nopCommerce is te vinden op de nopCommerce website.
Dynamics Web API-aanvragen kunnen worden uitgevoerd met behulp van geplande taken (ITask) of abonnementen (IConsumer).
Voor Azure-authenticatie moet een Nuget-pakket met ADAL-bibliotheken (Active Directory-authenticatiebibliotheek) worden gebruikt: Microsoft.IdentityModel.Clients.ActiveDirectory. In de plugin instellingen moeten de volgende authenticatieparameters worden gedefinieerd: ServiceUrl, ClientId, TalentId, ClientSecret.
Houd er bij het aanmaken van klantentiteiten rekening mee dat er in nopCommerce slechts één entiteit voor klanten is – Customer (Klant). In Dynamics 365 zijn er twee entiteiten: Account en Contact. Het verschil wordt hier uitgelegd.
Heeft u vragen over de integratie? Neem contact met ons op voor een gratis consult.