ISDK heeft een uitgebreide ervaring in het bouwen en aanpassen van online winkels, zodat deze aan verschillende behoeften voldoen. Een van onze expertisegebieden is de integratie van winkels met diverse leveringsdiensten.
In dit artikel presenteren we onze plug-ins voor de op een na grootste Europese koeriersbedrijf DPD, het toonaangevende logistieke bedrijf in de Baltische landen Omniva en de Russische koeriersbedrijven Pickpoint en MaxiPost.
De voorbeelden tonen onze aanpak om deze aan een open source eCommerce-platform nopCommerce te koppelen. In andere gevallen kan het nodig zijn om ze te koppelen aan ERP, CRM, zoals Dynamics365 die we in toekomstige artikelen zullen bespreken.
Integratie met DPD en Omniva
Een bekend internationaal merk wilde zijn plug-in voor leveringsdiensten verbeteren die door zijn filiaal in de Baltische landen werd gebruikt. De noodzaak voor een plug-inupdate ontstond vanwege een aantal beperkingen van de bestaande versie.
De vorige versie van de plug-in werd gedaan als een nopCommerce-plug-inwidget die een leveringsmodule van derden via iFrame integreerde.
Om verschillende redenen implementeert de nieuwe versie van de plug-in backend-oplossingen volledig op zijn zijde. Onder andere zijn er de volgende redenen:
- Voor de API-implementatie op basis van nopCommerce was het nodig om lijsten met leveringsdiensten en ophaalpunten in nopCommerce op te slaan
- Langzamere laadtijd via iFrame
- Onvoldoende aanpassingsmogelijkheden voor UI
- Beveiligingsproblemen met betrekking tot het gebruik van iFrame
De nieuwe versie werkt rechtstreeks met API’s van leveringsdiensten.
Als gevolg van de integratie is de volgende functionaliteit geïmplementeerd:
- Een widget waarmee u een leveringsmethode kunt selecteren en leveringsgegevens kunt invoeren
- Synchronisatie van ophaalpuntenlijst aan de zijde van nopCommerce
De integratie omvatte de ontwikkeling van:
- Hoog niveau SDK om met API’s te werken
- Een geplande taak voor het synchroniseren van de lijst met ophaalpunten
- Integratie van de widget in een selectiepagina voor leveringsmethoden
- Uitbreiding van database door de ontwikkeling van aangepaste entiteiten om ophaalpunten op te slaan
Integratie met Pickpoint en MaxiPost
Internationale detailhandelsbedrijven namen contact met ISDK op en vroegen hun te helpen bij de integratie van leveringssystemen. Beide bedrijven wilden hun klanten meer leveringsopties bieden. Een van hen maakte al gebruik van een service en wilde zijn leveringsnetwerk uitbreiden; het werd besloten om met Pickpoint te integreren. De andere klant wilde twee leveringsmethoden in zijn winkel aanbieden: via afhaalpunten en bezorging door een koerier. MaxiPost werd gekozen als een dienstverlener omdat hij beide opties biedt.
Oplossing
Voor het maken van de integraties werden API’s van Pickpoint en MaxiPost gebruikt. Onder meer zijn de volgende functies geïmplementeerd:
- Weergave van de map met ophaalpunten op de betaalmethode selectiepagina
- Synchronisatie van lijst met ophaalpunten
- Registratie van mailings van nieuwe bestellingen
- Ontvangst van mailings trackingsnummers
De integratie omvatte de ontwikkeling van:
- Hoog niveau SDK om met API’s te werken
- JavaScript-integraties met Pickpoint en MaxiPost om de mappen in te bouwen als een nopCommerce-widget in de plug-ins
- IConsumer voor het onderscheppen van nieuwe orderplaatsing gebeurtenissen
- Een geplande taak om mailings te registreren en trackingnummers te ontvangen
De beschreven gevallen geven een algemeen inzicht in onze benadering van integratie van koeriersdiensten met een online winkel. Als u vragen heeft over het toevoegen van nieuwe leveringsbedrijven aan uw e-commerce en het koppelen ervan met uw bedrijfssystemen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor een gratis consult.
Heeft u vragen over uw projecten? Neem contact met ons op voor een gratis consult.