In het vorige artikel hebben we enkele voordelen besproken van eCommerce-abonnementen en productideeën. Nu willen we een basisrichtlijn delen over het lanceren van een e-commercebedrijf voor abonnementen. Welke stadia u moet doorlopen, van het krijgen van een idee tot het laten groeien van uw bedrijf.
1ste fase. Maak je sets klaar
In deze fase zou je:
- Je idee rond abonnementen op sets moeten afwerken
- De prijs per set moeten bepalen
- Een voorbeeldset moeten samenstellen
Het idee van de abonnementsdoos voltooien
Dus je hebt er al over nagedacht wat je zou willen verkopen. Nu is het tijd om alles zo gedetailleerd mogelijk uit te werken. Denk na over je subniche. Je hebt bijvoorbeeld besloten om natuurlijke cosmetica te verkopen. Zou je haarverzorgings-, gezichtsverzorgings-, lichaamsverzorgingsproducten of producten voor een aantal specifieke behoeften verkopen? Probeer zo nauwkeurig mogelijk te zijn om aan de verwachtingen van het specifieke publiek te voldoen met je zorgvuldig samengestelde sets.
Over het publiek gesproken, omschrijf duidelijk je klant. Op wie ga je je richten, mannen, vrouwen, tieners? Wat is de leeftijd van je klanten, wat is hun inkomen, waar hangen ze het liefst online en offline rond? Begin met adverteren om te zien of je je doelgroep portret moet aanpassen voor toekomstige marketingstrategie. Praat met je klanten over hun behoeften. Voer enquêtes uit om te zien hoe ze je product gaan gebruiken.
Analyseer je concurrenten. Kijk wie er nog meer is in je markt, wat is hun aanbod, wat is de prijs. Wat maakt jou anders?
Door deze vragen te beantwoorden, ben je op weg om de beste klantervaring te creëren en zo de retentie te maximaliseren.
Prijs bepalen voor de set
In dit stadium moet je zorgvuldig de kosten berekenen die nodig zijn om het verzenden van elke set mogelijk te maken. Dit omvat de kosten van de artikelen in de set, de kosten van de set en het verpakkingsmateriaal, afhandelings- en verzendkosten, diverse maandelijkse kosten en uitgaven voor marketing.
Probeer ook met potentiële klanten een onderzoek te doen naar de prijs, wat het beste bij hen past.
Een voorbeeldset voorbereiden
Een voorbeeldset is nodig om je prospects keer op keer een idee te geven van wat ze kunnen verwachten. Deze prototypeset hoeft niet identiek te zijn aan wat je gaat verkopen, maar moet wel de hoeveelheid, kwaliteit en waarde van producten aantonen. Maak foto’s van de doos, bereid productbeschrijvingen voor en begin met het creëren van een buzz op je site en sociale media-accounts.
2e fase. Bereid alles voor op de lancering
Organiseer je processen
In dit stadium moet je de inkoop van producten regelen, dozen bestellen en je taken plannen – wanneer je precies gaat factureren, verzenden, terugbetalen, enz.
Neem contact op met leveranciers en bouw relaties met hen op, begin zo vroeg mogelijk, zodat je zich er later geen zorgen over hoeft te maken.
Zorg ervoor dat je agenda goed is ingepland en dat de voorwaarden duidelijk zijn. Wanneer verzend je? Tot welke datum moeten klanten zich aanmelden om deze maand nog hun eerste box te ontvangen? Wanneer factureer je? Is het mogelijk om het abonnement te onderbreken? Is het mogelijk om één artikel te ruilen als een klant het niet leuk vindt? Kan een klant het verzendadres tijdens een reisperiode wijzigen? Deze en vele andere vragen zullen zich zeker voordoen zodra je begint te werken, dus het is beter om er van tevoren over na te denken.
En denk bij het plannen van de processen ook aan tools om je verkoop en voorraad te beheren. Alles met de hand doen kan werken wanneer je een paar klanten hebt, maar hoe meer je bedrijf groeit, hoe oncontroleerbaarder het wordt, vooral als klanten kunnen kiezen wat ze in hun dozen willen stoppen en je verzendvoorwaarden nogal flexibel zijn.
Bouw je shop
Als je net begint met online verkopen, moet je een site bouwen. Een winkel met abonnementen vereist iets meer details dan een gewone online winkel. Zorg er dus voor dat je site is geoptimaliseerd voor conversies, betaalmethoden op de site voldoen aan PCI DSS-normen, je handige online terugkerende betalingstools geselecteerd hebt, het verzamelen van klantgegevens is in regel met GDPR.
Aan al deze vereisten kan worden voldaan met een gratis open source-winkelwagent nopCommerce. Als je je eCommerce-platform nog niet hebt gekozen, overweeg dan deze optie. En als je hulp nodig hebt, staan we graag klaar voor je.
Creëer een buzz
Terwijl je alle achtergrondprocessen afstemt, begin je de aandacht van je publiek te trekken. Maak sociale media-accounts aan, denk aan een aantal weggeefacties om aanmeldingen te krijgen. Maak een landingpagina om e-mails te verzamelen. Verhoog de interesse en koester de reeds geabonneerde klanten op de lancering.
3de fase. Opstijgen
De eerste zending. Laat je abonnees weten dat de box dadelijk gaat verstrekken, zorg ervoor dat de tracking-e-mails klaar zijn en probeer een last-minute promotie uit.
Analyseer de resultaten van de eerste maand.
Gefeliciteerd, de eerste sets hebben hun eigenaren bereikt. Nu is het een goed moment voor wat analyse en aanpassingen. Verzamel feedback van klanten, wissel observaties uit met je teamleden. Neem de tijd om een paar vragen door te nemen voordat je begint met het voorbereiden van de tweede zending:
- Was het portret van de klant accuraat?
- Welke marketingkanalen doen het beter, welke moeten worden versterkt en welke kunnen worden opgegeven?
- Was het afhandelingsproces soepel, moet je iets verbeteren?
- Waren de klanten tevreden?
- Wat waren de meest gestelde vragen die je in de toekomst van tevoren beter zou kunnen communiceren?
4de fase. Verder groeien
Dingen die belangrijk zijn in deze fase:
Je bedrijf schalen
Nieuwe klanten werven in een abonnementenmodel is natuurlijk moeilijker dan bij eenmalige verkopen. Mensen willen zeker weten dat het product aan hun behoeften voldoet voordat ze zich verbinden om het maandelijks te kopen. Het kan een goed idee zijn om je set als eenmalige deal aan te bieden, zodat klanten kunnen zien of ze zich graag willen abonneren.
Een ander idee voor het uitbreiden van je klantenbestand en met minimale kosten is via mond-tot-mondreclame. Denk aan een verwijzingsprogramma voor klanten, laat je klanten je merk evangeliseren.
Omgaan met afmeldingen
Houd er rekening mee dat zelfs als je product en service geweldig zijn, de prijs goed is, klanten zich op een gegeven moment nog steeds afmelden. Als ze tevreden zijn met de kwaliteit in het algemeen, kan dit gebeuren omdat ze een “verzadigingsniveau” bereiken, het gevoel hebben dat producten niet spannend genoeg meer zijn.
In plaats van ze te laten gaan, probeer een flexibel leveringsschema aan te bieden, laat ze een pauze nemen in plaats van zich af te melden, maar zoek naar manieren om waarde toe te voegen aan het product en de service.
—
Advies nodig bij het starten van je e-commercebedrijf en het lanceren van de shop? Neem gerust contact met ons op.