Online onderwijs groeit enorm snel. Het werd zo populair dat het de traditionele persoonlijke lessen al heeft ingehaald. Veel bedrijven lanceren hun online opleidingsplatforms zowel als een marketingtool om klanten op te leiden, als een plek voor de opleiding van werknemers.
Enkele voorbeelden van klanteducatie zijn onder meer een boekhouddienst die lessen over belastingen, boetes, verslaglegging organiseert; of een uitgever die ouders leert om het onderwijs van hun kinderen door middel van games te ondersteunen; een ander voorbeeld zijn grote softwarebedrijven die gratis programmeer- en ontwerpcursussen aanbieden met als doel algemene regionale ontwikkeling waar het programma beschikbaar is. Er zijn veel andere voorbeelden en ze bewijzen allemaal hun efficiëntie bij het behouden van bestaande klanten en het aantrekken van nieuwe.
Wat betreft de online opleiding van werknemers, kunnen bedrijven er ook veel voordelen uit halen:
- Lagere kosten (u hoeft niet voor accommodatie en tickets voor trainers te betalen)
- Makkelijker om de professionele expertise van medewerkers van hoofdkantoren en die van bijkantoren op hetzelfde niveau te houden
- Gemakkelijkere communicatie en kennisuitwisseling door middel van chats, forums, conferenties
- Statistieken aanmaken (aanwezigheid, voortgang, niveau van studenten etc. bijhouden)
- Mogelijkheid om een goede certificering te doen
Deze voordelen van online leren motiveerden de Russische Harman vestiging om een intern LMS (Learning Management System) in het bedrijf te lanceren.
Voorbeeld van Harman
Vóór de implementatie van LMS
Eerder werden nieuwe producten bij medewerkers en partners geïntroduceerd door het versturen van e-mails met presentaties. Dit was natuurlijk niet erg efficiënt, aangezien bijna niemand deze materialen goed bestudeerde.
De wens om deze situatie te verbeteren leidde tot het implementeren van een LMS voor bedrijven. Het nieuwe systeem moest de productintroductie leuker en interactiever maken en de gebruikers de mogelijkheid geven om hun kennis te evalueren en snel feedback te krijgen.
Wat is gedaan
Na het vergelijken van verschillende platforms, koos het bedrijf voor Moodle, een van de meest populaire open-sourceplatforms voor online onderwijs (meer over het platform lees in dit artikel).
ISDK implementeerde het platform, configureerde de leeromgeving en stelde bijbehorende documenten op. We hebben een demo-training en een quiz voor kennisbeoordeling gemaakt. Als onderdeel van het project hebben we ook medewerkers opgeleid.
Resultaat
Het nieuwe LMS voldoet aan de belangrijkste eisen van de klant: het vinden van een manier om alle materialen van de producten te consolideren en informatie aan zowel zijn intern personeel, als externe partners te presenteren. Daarnaast maakt het nieuwe studieplatform studenten niet alleen vertrouwd met de materialen, maar het zorgt er ook voor dat ze de informatie diep genoeg begrijpen om deze aan de eindconsumenten door te geven. Het project is begin 2020 opgeleverd, het platform wordt nu actief voor interne opleiding gebruikt: alle bestaande knowhow wordt nu overgezet naar het online format. Later is Harman van plan om zijn partners toegang tot het platform te geven.
—
Mocht u ondersteuning nodig hebben bij het implementeren van een LMS bij uw bedrijf, neem dan gerust contact met ons op.