Tegenwoordig zijn er veel kanalen en tal van technieken voor marketing beschikbaar. Als u echter niet weet wat het beste voor uw bedrijf werkt, kunt u uiteindelijk uw geld verspillen.
Sommige uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd zijn als volgt:
“Onze klanten gebruiken verschillende contactpunten voordat ze iets kopen (bijv. Web, app, in de winkel, via de telefoon) en we hebben geen enkel klantbeeld. Daarom kunnen we onze gebruikers niet effectief groeperen.
We hebben een app uitgebracht en zien dat deze wordt gedownload, maar gebruikers kopen er niet op. Dit geeft de indruk dat we inkomsten mislopen.
We hebben geen duidelijk beeld van hoe onze marketingkosten via verschillende kanalen de inkomsten beïnvloeden.”
Voor een marketingteam is het uiterst belangrijk om erachter te komen welke methoden die ze gebruiken prioriteit moeten krijgen, van welke moeten ze afstand doen en welke geoptimaliseerd moeten worden. Hoe doet u dat? Door gegevens over user journeys te verzamelen en te analyseren.
In dit artikel zullen we het over Snowplow hebben, een van de krachtigste tools voor het verzamelen van gebruikersgegevens.
Wat is Snowplow?
Snowplow is een open source tool voor het verzamelen van clickstream-gegevens.
Hiermee kunt u gegevens van uw website, app en server verzamelen, evenals gegevens van derden, zoals e-mailopeningen of klantevents uit uw CRM-systeem.
Enkele voorbeelden van de events die u kunt volgen zijn onder meer paginaweergaven, klikken op links, zoekopdrachten, e-mailopeningen. De events worden gevolgd met 130 eigenschappen, zoals gebruikers-ID’s, apparaat- en platforminformatie, webpagina-informatie, marketingparameters. Naast events kunt u ook entiteiten volgen. Entiteiten zijn gekoppeld aan events en beschrijven de omgeving waarin events plaatsvinden. Bijvoorbeeld voor het event “zoeken” gelden zoekresultaten als entiteiten. Enkele andere voorbeelden van entiteiten zijn gebruiker, product, transactie.
Houd er echter rekening mee dat Snowplow alleen de onbewerkte gegevens verzamelt. De verwerkingspijplijn vangt, reinigt, verrijkt en slat op alle informatie (zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding). Het analyseert de gegevens niet en levert eenvoudig te interpreteren rapporten en grafieken op. Hoe u deze gegevens gebruikt, hangt af van uw datateam (verder presenteren we enkele ideeën).

Hoe gebruikt u de gegevens?
Snowplow biedt een zeer rijke set van gegevens, de mogelijkheden tot het gebruik ervan worden alleen beperkt door uw behoeften, verbeeldingskracht en team expertise.
Hieronder bespreken we enkele manieren waarop u de gegevens kunt toepassen.
Gebruikersbetrokkenheid op de website, mobiel en offline
Web- en mobiele gegevens worden in hetzelfde formaat verzameld, zowel met een sessie als met een gebruikers-ID. Met behulp van deze gegevens kunt u zulke vragen beantwoorden als:
- Welke pagina’s worden meer bezocht?
- Hoe gaan gebruikers met de website/app om? Welke functies activeren ze meer?
- Welke producten het meest populair zijn?
- Welke categorie gebruikers naar welke producten kijkt?
- Welke gebruikers de meeste waarde brengen?
- Heeft u terugkerende gebruikers?
Naast online gegevens kan Snowplow (met behulp van server-side tracking) de gegevens uit uw CRM halen. U kunt dus aankopen die via de telefoon zijn gedaan of aankopen in de winkel die in het CRM zijn geregistreerd volgen.
U kunt gegevens van andere platforms van derden volgen, bijvoorbeeld events op uw mailinglijst in MailChimp abonneren of klikken op sociale media.
Door al deze gegevens samen te voegen kunt u user journeys volgen nog voordat klanten zichzelf hebben geïdentificeerd (bijvoorbeeld bij het klikken op advertenties). Interne gebruikers-ID en cookies van derden vergemakkelijken dit.
Marketing-attributiemodellen
Met de gegevens over het gedrag van uw gebruikers kunt u attributiemodellen bouwen om marketingkosten en conversieratio’s te optimaliseren. Als u niet goed bekend bent met attributiemodellen, kunt u een gedegen inzicht in dit artikel krijgen.
Hoewel er verschillende typen standaard attributiemodellen zijn, stelt de toegang tot de onderliggende gegevens de analisten in staat volledig aangepaste modellen te bouwen die exact bij de behoeften van het bepaalde bedrijf aansluiten.
Trechteranalyse
Trechteranalyse helpt te begrijpen hoe gebruikers door verschillende werkstromen op uw platforms gaan. De werkstromen kunnen als volgt zijn:
- Aanmeldingsproces
- Kopen van het product
- Betalen van de factuur
- Terugkeren
- Bestuderen van vraagstukken
Als bedrijf wilt u natuurlijk weten waar klanten naar toe gaan, indien ze geen gewenst resultaat bereiken.
De verkooptrechters helpen om:
- De stappen te identificeren die gebruikers langs de stroom nemen
- De groep gebruikers aan het begin van die trechter te identificeren
- Gebruikers te definiëren die bij elke stap in de trechter afhaken
- Uit te zoeken waarom de gebruiker uit de trechter is gevallen
Dergelijke inzichten kunnen een team helpen manieren te vinden om waar mogelijk het aantal conversies te maximaliseren.
Meer geavanceerde manieren om de gegevens te gebruiken
Als uw datateam groot genoeg is en ervaring heeft, kunt u verder gaan en:
- Marketingautomatisering instellen (bijvoorbeeld een aantal marketinge-mails verzenden of een advertentie weergeven wanneer het gebruikersgedrag aan bepaalde voorwaarden voldoet)
- Afwijkingsdetectie instellen (aangezien Snowplow gegevens realtime streamt, is het mogelijk om snel te detecteren dat de bepaalde functies van uw website of app niet zoals gebruikelijk werken, waardoor u sneller erop kunt reageren en dit tijdig oplossen)
- Fraude voorspellen en voorkomen
- Detecteren en voldoen aan onvervulde behoeften van klanten (door het sentiment van gebruikers zorgvuldig te analyseren aan de hand van hun acties en zoekopdrachten)
Wat zijn de voordelen van Snowplow?
- Volledige controle over de verwerkingspijplijn en data
- Volledig maatwerk. U krijgt onbewerkte gegevens van goede kwaliteit en kunt ermee doen wat u wilt, zonder beperkt te worden door kant-en-klare aanbiedingen
- De Snowplow gegevens zijn zeer veelomvattend, u kunt dus een zeer diep inzicht in uw gebruikers krijgen
- Gegevens zijn in realtime beschikbaar
- Gegevens van al uw platforms en bronnen van derden worden op dezelfde plaats opgeslagen en op dezelfde manier gestructureerd
- Goedkoper dan GA360 of Adobe Analytics
- Tools voor naleving van de AVG
—
Als u van plan bent om analyse van gebruikersgedrag in uw e-commerce bedrijf te implementeren, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen voor een gratis adviesgesprek. ISDK heeft gedegen ervaring met het opzetten van verschillende analytische platforms, waaronder Snowplow (zie onze laatste case).