Het lanceren van iets nieuws op de markt betekent altijd dat u te maken heeft met de situatie van grote onzekerheid. En als de voorbereiding niet zorgvuldig wordt gedaan, kunnen vele uren werk die een app of een stuk software kost, tevergeefs zijn.
Om snel te zien of het idee de moeite waard is en om feedback voor verdere verbeteringen te krijgen zonder veel geld uit te geven, is het goed om met een MVP (Minimum Viable Product) te beginnen.
Wat is een MVP
MVP of een minimaal levensvatbaar product is een basisversie van uw toekomstig product. Het bevat niet alle functies die worden verwacht in het uiteindelijke aanbod. Het is bedoeld om feedback uit de echte wereld te verzamelen en het idee met de minste inspanning te valideren. MVP helpt om de marktreactie te zien en klanten beter te leren kennen voordat u met volle kracht aan het werk gaat om het te realiseren.
Maak gerust een fout
Bij het testen van een idee met een MVP krijgen bedrijven in een vroeg stadium de kans om te onderzoeken wat wel en wat niet werkt. Op deze manier worden fouten niet steeds groter als bij het sneeuwbaleffect, waardoor veel middelen worden verspild. Aan de andere kant kan het bedrijf gemakkelijk verschillende ideeën uitproberen, waarschijnlijk zelfs fundamentele wijzigingen aanbrengen en het product verbeteren totdat het goed genoeg is.
Stappen om een MVP te maken
Afhankelijk van uw unieke situatie kunnen de stappen enigszins variëren, maar over het algemeen zien ze er meestal als volgt uit:
- Marktonderzoek. Voer onderzoeken uit, kom erachter wat mensen nodig hebben, kijk wat concurrenten al doen en hoe uniek u kunt zijn.
- Verwoording van het idee. Om uw idee beter uit te drukken, moet u duidelijke antwoorden hebben op de vragen zoals welke waarde gebruikers uit uw product halen, hoe kunnen ze ervan profiteren, waarom zullen ze het kopen.
- Ontwerp van de gebruikersstroom. Uw product moet handig voor gebruikers zijn, dus probeer er met hun ogen naar te kijken. Hoe zou het proces eruit zien, van de eerste interactie tot de laatste stap. Plan nu de fundamentele fasen van het proces.
- Lijst met kenmerken. Denk na het plannen van fundamentele fasen aan alle functies die u op die stappen wilt aanbieden. Geef prioriteit aan de functies en definieer hun bereik voor de eerste versie van uw product.
- MVP maken. Maak uw eerste versie van het product al bruikbaar voor potentiële klanten. Zoals Brandon Schauer, CEO van Adaptive Path, in zijn cupcakemodel uitlegt, zelfs in geval van uw eerste versie is het geen goed idee om gebruikers een droge cake aan te bieden om later vulling en glazuur toe te voegen. Dit is niet smakelijk. Probeer in plaats daarvan een ‘cupcake’ te maken, een product met een goed ontwerp dat een idee van de productmogelijkheden geeft, zelfs met de beperkte functionaliteit.
- Eerste feedback analyse en verdere verbetering. Verzamel na het lanceren van MVP de feedback van gebruikers, upgrade uw product dienovereenkomstig en test het opnieuw. Herhaal dit totdat het product klaar is om op grote schaal te worden gelanceerd en aangekondigd.
Evalueren van het succes van uw MVP
Om te zien hoe uw product presteert, kunt u het aantal downloads, aanmeldingen en het aantal betalende klanten bekijken, de gebruikersactiviteit in de app meten en hen om feedback vragen.
Slotwoorden
MVP is een geweldige oplossing om nieuwe zakelijke ideeën snel te testen zonder gelijk veel erin te investeren. Door een basisversie van het product aan te bieden, kunt u feedback van early adopters verzamelen en op basis daarvan het product optimaliseren. Dit maakt de introductie van uw product bij het brede publiek soepeler en effectiever.
—
Als u hulp bij het ontwikkelen van een MVP nodig heeft plan dan gerust een gesprek met ons om uw idee te bespreken.
U kunt ook ons laatst MVP project bekijken.