In ons vorig artikel hebben we het gehad over Microsoft Power Automate in het algemeen. In dit artikel gaan we dieper in op Microsoft Power Automate Desktop en RPA (Robotic Process Automation), wat het is en hoe u dit kunt instellen.
RPA is een vorm van automatisering van bedrijfsprocessen waarbij AI repetitieve taken uitvoert om de werkdruk van medewerkers te verminderen en tijd vrij te maken voor creatievere taken. Het idee van RPA is om een reeks acties en bewerkingen op te nemen die later door het geautomatiseerde proces zullen worden uitgevoerd. Het kan bijvoorbeeld automatische extractie zijn van de belangrijkste informatie uit e-mails en documenten en deze naar verschillende services doorsturen, specifieke acties in een browservenster uitvoeren, apps starten. Al deze acties kunnen worden uitgevoerd zonder menselijke tussenkomst als een RPA-model correct is ingesteld.
Gebruikers kunnen hun processen met de Microsoft Power Automate-service automatiseren. Deze service maakt het mogelijk om interactiestromen met gegevens te creëren met behulp van connectoren voor veel gegevensbronnen. In recente updates van deze service heeft Microsoft de robotiseringsmogelijkheden verbeterd met het stroomsubtype van Power Automate, genaamd UI Flows. Met dit stroomsubtype kunnen de acties van gebruikers in een browservenster worden opgenomen en later worden uitgevoerd wanneer aan bepaalde voorwaarden is voldaan. UI Flow is echter niet de enige RPA-functie van Power Automate. Niet lang geleden introduceerde het bedrijf Power Automate Desktop. Het is een client-app voor installatie op de pc’s van gebruikers. Met deze service kunnen verschillende acties worden opgenomen en verricht die niet in een browser worden uitgevoerd, maar in de client-apps op de server. Dit maakte de automatisering van repetitieve handelingen eenvoudiger en handiger.
Power Automate Desktop installatie
Klik op de webpagina van Power Automate Desktop op Download free (Gratis downloaden) om het installatiebestand te downloaden en het installatieproces te starten.
Het installatieproces is eenvoudig. Selecteer de vereiste voorwaarden en klik op Install (Installeren).
Nadat de installatie is voltooid, stelt het installatieprogramma voor om Power Automate-uitbreidingen voor Chrome-, Edge- en Firefox-browsers toe te voegen en de Power Automate Desktop-app te starten.
Na het starten van de app moet u met uw Microsoft 365-accountgegevens inloggen. Als u klaar bent, kunt u beginnen met het maken van een nieuwe Power Automate Desktop-stroom.
Hoe Power Automate Desktop te gebruiken
Probeer een nieuwe stroom te maken en kijk wat er beschikbaar is.
In ons voorbeeld maken we een stroom met de naam “Hallo Flow”.
Zodra de nieuwe stroom is gemaakt, zien we een venster met 4 hoofdgebieden:
- Paneel met beschikbare acties die kunnen worden gebruikt bij procesautomatisering
- Een gebied met knoppen voor het opnemen, opslaan en uitvoeren van acties binnen de stroom
- Stroomvariabelen sectie
- Het hoofdcanvas voor het toevoegen van acties
We openen bijvoorbeeld de sectie “Message boxes” (Berichtboxen), selecteren de actie “Display Message” (Bericht weergeven) en plaatsen deze op het canvas. Hierna wordt automatisch een venster met instellingen geopend. We voeren de kop en de berichttekst in.
Sla de actie op, sla de stroom op en klik op de knop Play (Afspelen) om het resultaat te controleren.
Het concept is vergelijkbaar met Cloud Power Automate: er is een verscheidenheid aan acties waaruit u kunt kiezen, de gekozen acties op het canvas kunt plaatsen en ze kunt instellen.
In het volgende voorbeeld kunnen we iets moeilijkers proberen, zoals het starten van een app en het opnemen van acties daarin.
Selecteer in de sectie System (Systeem) de optie Run application (Applicatie starten) en plaats deze op het canvas. Voeg het applicatiepad toe. Laat het bijvoorbeeld Windows Calculator zijn. Geen aanvullende instellingen of argumenten meer opgegeven.
Start de stroom. De rekenmachine wordt geopend.
Sluit de rekenmachine niet en selecteer de actie Click UI element in window (Klik op UI-element in venster) in de sectie UI Automation (UI-automatisering), plaats de actie op het canvas na het starten van de app.
Selecteer Add a new UI element (Voeg een nieuw UI-element toe) en ga naar de rekenmachine. We moeten opnemen door op een knop te drukken. De opname gebeurt met een ingedrukte Ctrl op het toetsenbord. Laten we bijvoorbeeld opnemen door op 2 te drukken. Sla de opgenomen actie op.
Merk op dat het mogelijk is om niet alleen de klik met de linkermuisknop na te bootsen, maar ook de klik met de rechtermuisknop, dubbelklik, enzovoort.
Laten we nu nog een paar Click UI element in window (Klik op UI-element in venster) aan acties toevoegen om drukknoppen op te nemen. We moeten het drukken op “2 + 2 =” automatiseren om het resultaat “4” te krijgen. Dit betekent dat we 4 acties voor het indrukken van een knop moeten toevoegen.
Sla de stroom op en start deze.
We kregen het verwachte resultaat, dus onze “robotisering” van het berekenen van een eenvoudige formule is gelukt.
Laten we nu nog een scenario proberen. Bij het starten van de Power Automate-stroom in de cloud willen we invoerparameters opvragen en deze naar Power Automate Desktop-stroom sturen, die ze op zijn beurt zal toevoegen aan een Excel-bestand dat is opgeslagen in een aparte map op een harde schijf. Laat het bijvoorbeeld een aanvraag voor een belastingcertificaat zijn.
Laten we om te beginnen verschillende variabelen in de Power Automate Desktop-stroom maken.
We voegen 4 variabelen toe: e-mail van de initiator, aantal exemplaren (getal), jaar en aanvullende informatie.
Laten we vervolgens een eenvoudig Excel-bestand maken dat wordt gevuld nadat de stroom is uitgevoerd. Er zijn slechts 5 kolommen in de tabel.
Open nu Cloud Power Automate en installeer de on-premise datagateway tussen Desktop en Cloud.
Installeer en configureer de gateway. Hierna maken we een direct configureerbare Power Automate-stroom die moet worden gestart door op een vierkante startknop in de Power Automate Desktop-stroom te klikken.
De cloudstroom is klaar. Nu moeten we de Power Automate Desktop-stroom configureren. Voeg de actie Launch Excel (Excel starten) toe en voer het documentpad in.
Laten we nu verschillende acties Write to Excel worksheet (Naar Excel-werkblad schrijven) toevoegen om het Excel-bestand te vullen en invoervariabelen te gebruiken, die we in de cloud Power Automate-stroom definiëren.
Ga terug naar de cloudstroom en start deze. Specificeer de invoerparameters.
Zoals u in de resulterende tabel kunt zien, werkte alles goed.
Kortom, Power Automate Desktop is een app van een client die met de cloud Power Automate via een on-premise datagateway kan worden geïntegreerd. Met Power Automate Desktop kunnen verschillende scenario’s worden geautomatiseerd, zoals muisklikken, accounts in Active Directory aanmaken, aanvragen in HelpDesk aanmaken, interactie met Azure-servicecomponenten, aanvragen voor webservices en nog veel meer. In principe is het met Power Automate Desktop mogelijk om bijna elk scenario te “robotiseren”. Het potentieel van deze app wordt nog groter wanneer deze samen met cloudservices wordt gebruikt. Begin met het automatiseren van enkele van uw routinetaken om te zien waartoe het in staat is, we zijn er zeker van dat u ten minste enkele daarvan aan een ‘robot’ kunt toewijzen.
—
Heeft u hulp nodig bij het opzetten van uw Microsoft-services? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Het artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd door Andrew Braun op habr.com