Klant
Een winkel die handgemaakte artisanale producten verkoopt
GlobeIn, een online winkel met handgemaakte artisanale producten, gebruikt 2 businessmodellen:
- een op lidmaatschap gebaseerde winkel met maandelijkse in-app-abonnementen waarmee gebruikers toegang hebben tot de unieke verkopen, en
- abonnementboxen met een apart betalingsmodel op basis van de set goederen die maandelijks aan de klant wordt geleverd.
Er was al een app voor abonnementboxen gemaakt, daarna besloot het bedrijf om ook een versie van de app voor de winkel te maken.
Het idee was om gebruikers met Facebook-advertenties aan te trekken en ze naar de juiste versie van de app te laten gaan – voor abonnementboxen of de winkel, afhankelijk van welke advertentie het was.
Om toegang tot de winkel te krijgen, moet men lid worden. Gebruikers moeten ook lid kunnen worden en de winkel kunnen gebruiken zonder zich te registreren.
Om een idee te krijgen hoe de winkel eruitziet, moet de gebruiker, voordat hij de contributie betaalt, een demoversie van de winkel kunnen proberen.
Het lidmaatschap en de aankopen binnen de app moeten worden betaald met behulp van het StoreKit-framework voor iOS In-App-aankopen. Facebook advertenties en AdWords verkeer moeten worden afgehandeld door middel van de Adjust vingerafdruktechnologie.
Om aan de wensen van de klant te voldoen is het volgende gedaan:
- Doorsturen van een Facebook advertentie naar de iOS winkel
- Adjust wordt gebruikt om gebruikers van Facebook advertenties naar een overeenkomstige versie van de app door te sturen
- De vingerafdruk van het apparaat wordt opgeslagen op de Adjust server en wordt gebruikt om het paar “gebruikers-app” te onthouden en de volgende keer dezelfde versie van de app te openen
- Preview van de winkel
- Een demo-winkel die naar de registratiepagina voor lidmaatschap doorstuurt zodra de gebruiker op “afrekenen” klikt
- Lidmaatschapsregistratie
- Om hun lidmaatschap te registreren en de app te downloaden, moeten gebruikers hun Apple ID invoeren
- Om de contributie te betalen wordt de Apple wallet gebruikt. Voor aankopen in de winkel wordt het officiële Apple StoreKit-framework toegepast
- Als de gebruiker zich niet wil registreren om de winkel te gebruiken, kan hij/zij op de knop “Nu niet” op de aanmeldingspagina klikken (de contributie moet toch worden betaald). Er wordt een “spook”-account gemaakt dat aan het abonnement van de gebruiker is gekoppeld. Wanneer deze gebruiker besluit zich te registreren, wordt het lidmaatschapsabonnement opnieuw aan de huidige e-mail gekoppeld.
- Een winkel-app met de functies van een webwinkel
iOS applicatie die de websitefuncties repliceert:
- Aankoop- en afrekenstroom:
- Betaalmethoden: creditcard, PayPal en ApplePay
- Braintree-technologie om creditcardbetalingen te accepteren
- Automatische adresherkenning bij het afrekenen
- Accountfunctionaliteit
- Artikelen in de winkel kopen
- Verzending volgen
- Bestelgeschiedenis weergeven
- Instellingen en factuurgegevens bekijken/updaten
- Aankopen herstellen
- Accountgegevens wijzigen: gebruikersnaam, wachtwoord, verzendadres
Om app-prestaties en marketingstatistieken bij te houden zijn de volgende tools in de app opgenomen:
- Appsee: een app-analyseplatform dat gebruikersopnamen, touch-heatmaps en uitgebreide tracking van user journeys mogelijk maakt om de redenen achter het gebruikersgedrag te begrijpen.
- Mixpanel: een analyseplatform voor mobiel en internet dat bedrijven ondersteunt bij het bestuderen van consumentengedrag.
- Adjust: oplossingen voor analyse, meting en fraudepreventie voor mobiele apps marketeers.
- Snowplow: een dataleveringsplatform dat gedragsgegevens op schaal verzamelt en operationaliseert.
- Eigen serveranalyses van de klant