Klant
Internationaal vrachtbedrijf met een breed scala aan logistieke diensten in meer dan 10 landen
Als onderdeel van zijn logistieke activiteiten beheert de klant een netwerk van zelfbedieningsterminals in verschillende regio’s van Rusland en in sommige andere verre landen. In het kader van het programma voor marktuitbreiding werd door het bedrijf een pilot-plaatsing van nieuwe verkoopterminals in de Baltische staten gerealiseerd.
Bij het betreden van een nieuwe markt in een ander land en met name in een andere geografische regio ontstaan er veel technische, organisatorische en wettelijke vereisten, waaraan de apparaten dienen te worden voldoen, en alle geïmplementeerde functies daarvan moeten vóór het zetten in de productiemodus grondig worden getest.
In dit geval was het met name noodzakelijk om de naleving van de betalingsvereisten (bankbiljetten- en muntenverzamelaars, kaartlezers), belastingvereisten (printer- en chequevormen), vereisten voor beschikbare goederen enz. Te controleren.
Het was ook nodig om gespecialiseerde software (POS-klanten) te implementeren en configureren voordat tests op terminals werden uitgevoerd.
De laatste taak van de test- en kwaliteitscontrolefase was om de overdracht van gegevens betreffende orders en transacties naar het ERP- systeem van de klant te controleren. De integratie werd gerealiseerd door externe oproepen naar SSL-beveiligde webservices (https).
De organisatorische complexiteit van dit project had betrekking op de noodzaak om voor interacties tussen verschillende deelnemers aan het implementatieproces te zorgen. Dit was de hoofdklant, fabrikanten van terminals en hardwareapparaten en leverancier van software gebruikt op de machines.
Ons bedrijf trad in dit project op als een onafhankelijke externe contractant die de kwaliteitscontrole van de eindoplossing uitvoert voordat deze in productiemodus werd gezet.
Om de projectdoelen te bereiken werd een gedetailleerd implementatie- en testplan opgesteld. Dit plan omvatte het volgende:
- software-update voor de aangesloten terminals in de nieuwe regio,
- uitgebreid testen van elk apparaat, zowel qua software als qua hardware (betalingsverwerking, bonnen afdrukken, goederenafgifte),
- functionele en belastingtests bij de overdracht van fiscale gegevens en transacties in ERP,
- voorbereiding van een pakket begeleidende documentatie (testgevallen, instructies).
Elke projectstap omvatte werkzaamheden bestaande uit verschillende test-iteraties en verbetering van vastgestelde fouten gevolgd door een eindcontrole. Het projectresultaat bestond uit het leveren aan de klant van een pakket met begeleidende documentatie, evenals testgevallen en testprotocollen door ons team van testers en systeemanalisten.
Het project resulteerde in 50 POS-verkoopterminals die met succes in werking op pilootschaal werden gezet.
De klant is van plan om zijn netwerk van zelfbedieningsterminals in deze regio verder uit te breiden.
Aan het proces van testen en kwaliteitscontrole namen deel twee testers en een systeemanalist van ISDK.
Ze deden dit werk gedurende 1,5 maand op een fulltime basis.
We hebben meer dan 20 gedetailleerde testgevallen met 8-10 stappen in elk van de testscenario’s ontwikkeld.