Onze klanten vragen vaak of standaard Apple Analytics voldoende voor hun iOS-app zou zijn. Of zouden Firebase en geïntegreerde Google Analytics bij hen beter werken? Waarom hebben ze andere analyseservices nodig, waarvoor ze moeten betalen (en die soms behoorlijk duur zijn)?
Voorbeeld. Onlangs vroeg een van onze klanten of het mogelijk is om de volgende analyses te doen met gebruik van alleen de analytische tools van Apple en Google: wie heeft welke schermen bekeken, wie welke items aan favorieten heeft toegevoegd, welke schermen, knoppen en functies zijn het meest en het minst populair?
We konden makkelijk het antwoord aan onze klant geven en zullen het in dit artikel uitleggen. Lees verder om erachter te komen wat Apple en Google Analytics wel en wat niet kunnen doen. En welke andere analytische platforms voor mobiele apps dit gat kunnen opvullen.
Apple Analytics
Dit platform is alleen bedoeld voor apps die in de App Store worden gedistribueerd. Het helpt om inzicht te krijgen in hoe gebruikers de app ontdekken en ermee omgaan. Het platform ondersteunt het meten en evalueren van het volgende:
- Gebruikerswerving
- Eerste app-downloads (of App Units), uitsplitsing naar regio, bron, apparaat, specifieke tijdsperiode zijn beschikbaar.
- Conversieratio, de verhouding tussen App Units en vertoningen.
- Campagneprestaties. Met campagnelinks kunt u de prestaties van de door u gebruikte marketingkanalen en uw marketingadvertenties traceren.
- Gebruikersbetrokkenheid
- Actieve apparaten en sessies. U kunt deze gegevens filteren op verschillende parameters, zoals campagne, territorium, apparaat.
- Retentiepercentage helpt om een idee te krijgen of gebruikers van hun eerste app-ervaring genieten. Het is ook mogelijk om te filteren op verschillende parameters, zoals app-versie, brontype, campagne. Verkoop per betalende gebruiker (verkoop omvat app- of in-app-aankopen).
- Verkoop en trends
- In-app-aankopen omvatten verbruiksartikelen, niet-verbruiksartikelen, automatisch verlengbare abonnementen en niet-verlengbare abonnementen.
- Verkoop. In de sectie Verkoop kunt u uw totale verkopen in alle apps volgen, in-app-aankopen en pakketten die u aanbiedt, inclusief toepasselijke belastingen. Terugbetalingen zijn uitgesloten van het totaal. Let op dat totalen worden berekend wanneer een transactie door de klant wordt geïnitieerd, niet wanneer de betaling met succes is geïnd.
- Financiële verslagen tonen het totale aantal verkochte Units, de totale opbrengst en de totale geschatte opbrengst (voor betalingen die nog niet naar uw bank zijn overgemaakt)
U vindt meer gedetailleerde informatie over de statistieken in de officiële documentatie.
Zoals u kunt zien, geeft Apple Analytics een idee van hoe gebruikers uw app in de winkel ontdekken en welke van uw apps of in-app-abonnementen het populairst zijn, maar er is niet veel informatie over gebruikersgedrag in de app of hun conversiepad buiten de App Store.
Firebase
Het is een mobiel platform van Google voor ontwikkelaars dat ook Google Analytics omvat. GA geïntegreerd in de Firebase-functies biedt app-eigenaren onbeperkte verslaggeving voor maximaal 500 verschillende evenementen. Enkele meest voorkomende evenementen worden automatisch verzameld. Als er andere gegevens nodig zijn, is het mogelijk om aangepaste evenementen te registreren.
Automatisch verzamelde evenementen zijn onder meer:
- Advertentiegerelateerde events (blootstelling, vertoning, klik, zoekopdracht, beloning)
- App-evenementen (eerste keer openen, bijwerken, resetten, verwijderen, sessie starten)
- Verkoopevenementen (in-app-aankoop, abonnement converteren, abonnement verlengen, abonnement annuleren, terugbetaling)
- Meldingsevenementen (ontvangen, openen, sluiten)
- Schermweergave
Aanvullende aanbevolen evenementen (dienen door app-ontwikkelaars te worden geïmplementeerd):
- Lid van een groep worden, inloggen, zoeken, inhoud selecteren, delen, zich aanmelden, beginnen en voltooien van tutorial
Aanvullende evenementen aanbevolen voor e-commerce:
- Informatie over betaling en verzending toevoegen, aan winkelwagen/verlanglijst toevoegen, met afrekenen beginnen, aankopen, terugbetalen, item bekijken/selecteren, winkelwagen bekijken, uit winkelwagen verwijderen, promotie bekijken/selecteren
Naast evenementen registreert Firebase SDK gebruikerseigenschappen, kenmerken die segmenten van uw gebruikersdatabase beschrijven. Vooraf gedefinieerde gebruikersparameters omvatten leeftijd, geslacht, taal, interesses, app store, app-versie, land, apparaatmerk/-categorie/-model, OS-versie.
Met Firebase kunt u trechtervisualisatie, cohortanalyse en A/B-testen uitvoeren.
Google Analytics geeft een behoorlijk solide basiskennis van hoe mensen uw app gebruiken en u kunt nog diepere aangepaste analyses uitvoeren door Analytics-gegevens aan BigQuery te koppelen.
Zoals u kunt zien, is dit platform nuttig voor veel analysetaken, maar het heeft geen verbinding met de belangrijkste advertentienetwerken. In feite ondersteunt het alleen Google Ads. Het is bijvoorbeeld niet verbonden met Facebook of Snapchat. Dit betekent dat u installaties en bronnen voor in-app-acties niet nauwkeurig kunt bijhouden om de effectiviteit van uw campagnes te evalueren. Om dit te doen, moet u platforms gebruiken die attributietools bieden. Bovendien is de trechtervisualisatie niet gedetailleerd genoeg en het instellen van aangepaste analyses kan aanzienlijke middelen vergen, dit zorgt dus er ook voor dat app-eigenaren andere analyseoplossingen zoeken.
Adjust
Adjust is een geweldig hulpmiddel voor mobiele app attributie. Het helpt om het hele traject van de gebruiker te zien: van waar ze aankomen en hoe ze met de app omgaan. Elke gebruiker is gekoppeld aan de advertentie, waarmee hij interactie heeft gehad, waardoor u volledige transparantie krijgt over uw mediaprestaties op verschillende kanalen. Pas partners aan met meer dan 2000 advertentienetwerken, waaronder Facebook, Google, Twitter. Hiermee kunnen bedrijven de volledige conversiepaden van gebruikers volgen en niet alleen de contactpunten vastleggen die tot installaties hebben geleid.
Met Adjust kunt u een onbeperkt aantal in-app-evenementen volgen die u kunt afstemmen op uw conversiedoelen (bijv. aanmeldingen, level-ups, aankopen). U kunt ook de LTV van gebruikers evalueren en cohortanalyse uitvoeren om gebruikers te segmenteren op advertentie, locatie, installatiedatum en andere criteria.
Met Adjust Audience Builder kunt u dynamische doelgroepsegmentatie uitvoeren, lijsten naar advertentienetwerkpartners met slechts één muisklik uploaden en zeer nauwkeurig retargeting uitvoeren.
Een ander onderscheidend kenmerk van Adjust zijn de mogelijkheden voor fraudepreventie die u beschermen tegen frauduleuze en kwaadwillende activiteiten. Dit helpt om uitputting van het budget, het onvermogen om de best presterende kanalen te identificeren, onjuiste gegevens en daaruit voortvloeiende slechte marketingbeslissingen te voorkomen.
Mixpanel
Mixpanel is minder effectief voor attributie, maar het is geweldig voor productanalyse. U krijgt de mogelijkheid om alles te traceren wat gebruikers in de app doen, inclusief het indrukken van een knop, scrollen en andere acties, zodat u het productgebruik en de activering van functies kunt zien en wat gebruikers ervan weerhoudt uw product te gebruiken.
Mixpanel heeft tools om aan de verschillende behoeften van app-marketeers te voldoen:
- Inzichten. Snelle segmentatie en visualisatie van de gegevens.
- Impactanalyse helpt om te begrijpen of uw lanceringen, campagnes of tests resultaten opleveren.
- Gebruikersprofielen. Het stelt u in staat om uw gebruikers beter te leren kennen.
- Stromen. Visualisatie van de gebruikersstroom door uw product. Met deze tool kunt u zien welk pad gebruikers naar uw doelactie (bijv. ‘Kopen’) volgen, waarom ze wel of niet converteren en beslissen hoe u degenen die geen conversie genereren beter kunt begeleiden. U kunt ook paden van gratis en betaalde gebruikers vergelijken om een idee te krijgen van hoe u meer upgrades kunt genereren.
- Cohortanalyse om te vergelijken hoe verschillende groepen gebruikers zich gedragen.
- Trechters. Deze tool helpt de conversieratio’s in de hele trechter te verhogen door te identificeren welke gebruikers afhaken, waar en waarom.
- Retentie helpt bij te houden of er nieuwe gebruikers terugkomen.
We hebben de platforms beschreven die we al voor onze klanten hebben geïntegreerd. Er zijn nogal wat andere leveranciers, zoals Appsflyer, Amplitude, Kochava, Branch. Ze lijken allemaal redelijk op elkaar, hebben kleine verschillen die kunnen resulteren in een perfecte match voor uw bedrijf. Branch biedt bijvoorbeeld geen functionaliteit voor het opbouwen en integreren van doelgroepen, het is eenvoudiger en redelijk goed voor algemene attributie. Tegelijkertijd is het kosteneffectiever dan Appsflyer, dat meer geavanceerde functies biedt en betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker is.
—
Heeft u advies nodig over een app-analyseprovider die het beste bij u past en hoe u deze voor uw campagnes kunt instellen? Neem gerust contact met ons op.