• Home
  • Services
    • Detailhandel en eCommerce
      • .NET eCommerce
      • Multichannel eCommerce
      • Mobiele apps voor eCommerce
      • eCommerce chatbots
      • Dynamics365 integratie
    • SharePoint-portaal
      • Documentstroom
      • Services voor goedkeuring van aanvragen
      • Personeelsmap en organogram
      • Helpdesk
      • HR-services
      • Rapportage en documentatie
  • Projecten
  • Klanten en partners
  • Blog
  • Contact
ISDK Benelux - Omnichannel and eCommerce retail solutions, CRM-marketing, Software development and IT-consultancy
  • NL
    • EN
    • DE
    • NL
  • Home
  • Services
    • Detailhandel en eCommerce
      • .NET eCommerce
      • Multichannel eCommerce
      • Mobiele apps voor eCommerce
      • eCommerce chatbots
      • Dynamics365 integratie
    • SharePoint-portaal
      • Documentstroom
      • Services voor goedkeuring van aanvragen
      • Personeelsmap en organogram
      • Helpdesk
      • HR-services
      • Rapportage en documentatie
  • Projecten
  • Klanten en partners
  • Blog
  • Contact
RegelgevingRegelgeving

Wettelijke EU-Voorschriften voor E-Commerce

Bij het runnen van een online bedrijf moet u voldoen aan specifieke voorschriften. De Europese Unie is in zekere zin bijzonder omdat bedrijven niet alleen de nationale wetten moeten naleven, maar ook de Europese wetgeving. Drie belangrijke richtlijnen die e-commerce binnen de EU reguleren zijn de E-Commerce Richtlijn (Richtlijn 2000/31/EG), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) (Verordening (EU) 2016/679) en de Richtlijn Consumentenrechten (Richtlijn 2011/83/EU).

In het algemeen stellen deze documenten regels vast voor het online sluiten van contracten, communicatie, verwerking van persoonsgegevens, intrekking van contracten. Laten we het hieronder eens nader bekijken.

Welke algemene informatie moet een bedrijf verstrekken?

  • De contactgegevens van het bedrijf (adres, telefoon, e-mail en, indien van toepassing, een branchespecifieke registratie) moeten duidelijk worden vermeld. Ook moet duidelijk zijn bij wie de consument met klachten terecht kan.
  • Bewijs van PCI DSS-conformiteit. Zorg ervoor dat u betalingsgegevens veilig bewaart en informeer uw klanten hierover.
  • Contractinformatie:
    • Leveringsgegevens (leveringsregio’s/-landen, tijd, kosten, koerierspartners, tracking).
    • Betaalmethoden.
    • Annuleringsvoorwaarden. Of de consument de retourkosten moet betalen en hoe de goederen kunnen worden geretourneerd. Omstandigheden waaronder de consument zijn herroepingsrecht verliest.
      De Richtlijn Consumenten geeft kopers 14 dagen om de producten te retourneren als ze niet tevreden zijn. De webwinkel moet de gebruikers hiervan op de hoogte stellen, anders wordt de herroepingstermijn automatisch verlengd tot 12 maanden.
    • Garanties, service na verkoop en handelsgaranties.
    • Beleid inzake klachtenbehandeling. De bevoegde rechtbank in geval van rechtsgeschillen.

De meeste contractinformatie staat in de Algemene voorwaarden. Zorg ervoor dat klanten het document hebben gelezen en geaccepteerd voordat ze een aankoop doen. Hiervoor wordt aanbevolen om op alle pagina’s van de website een link naar het document te plaatsen (bijv. in de voettekst) en in de orderbevestigingsfase klanten een selectievakje te laten aanvinken met het bericht “Ik heb de algemene voorwaarden gelezen en geaccepteerd”. Klanten moeten dit document ook kunnen opslaan en/of afdrukken.

Verzamelen en beheren van gebruikersinformatie

Naleving van Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Bij het verzamelen (via registratie-, aankoop- of contactformulieren) en verwerken van gebruikersinformatie, zoals namen, e-mailadressen, betalingsgegevens, worden de AVG toegepast.

  • Gebruikers moeten de mogelijkheid hebben om contact op te nemen met het bedrijf en zijn gegevensbeheerder en informatie te kunnen opvragen over het doel van de gegevensverwerking en beveiligingsmaatregelen, evenals de tools die tot hun beschikking staan om informatie te wijzigen, te corrigeren of te verwijderen.
  • De gegevens van EU-burgers moeten worden opgeslagen op de in de EU gevestigde servers.
  • De informatie over de behandeling van persoonsgegevens moet goed worden uitgelegd in het privacybeleid. Wanneer gebruikers wordt gevraagd hun gegevens in te voeren, moet er een link naar het beleid zijn en moet er een selectievakje zijn om te bevestigen dat ze het beleid hebben gelezen en ermee akkoord zijn gegaan.

Uiteraard moeten de gegevensbeschermingsmaatregelen niet alleen schriftelijk worden vastgelegd, maar ook daadwerkelijk worden toegepast. De boete bij een datalek kan oplopen tot 20 miljoen euro of meer als 4% van de jaaromzet dit bedrag overschrijdt).

Cookiebeleid

  • Bezoekers van een website moeten worden geïnformeerd dat er cookies worden gebruikt. Ze moeten weten wat voor soort cookies er worden gebruikt en moeten de mogelijkheid hebben om het plaatsen van cookies op hun apparaten te weigeren.
  • Al deze informatie moet duidelijk worden uitgelegd in het cookiebeleid. De link naar het cookiebeleid moet op een permanent deel van de website staan (bijv. in de voettekst).

Bestelproces

Bij het plaatsen van een bestelling moet de klant duidelijk worden geïnformeerd over de bepaalde aspecten zoals:

  • Hoofdkenmerken van goederen en diensten.
  • Voor digitale inhoud: de compatibiliteit met hardware en software.
  • De totale prijs van goederen/diensten, inclusief alle belastingen. Als de prijs niet van tevoren kan worden vastgesteld, moet de berekeningsmethode worden vermeld.
  • Beschikbare betalings- en leveringsmethoden.
  • Alle extra betalingen, zoals leveringskosten, verzekering, extra opties, etc. dienen door de klant te worden bevestigd. Het is niet toegestaan om vooraf de selectievakjes “standaard” aan te vinken, dit moet de klant zelf doen.
  • Duur van het contract, de beëindiging of automatische verlenging ervan.

Zodra de bestelling is geplaatst:

  • De webwinkel moet dit bevestigen door de koper binnen 24 uur op de hoogte te stellen.

Belangrijke opmerking: de aanvaarding van het websitebeleid door de gebruiker moet worden gedocumenteerd. De nopCommerce-winkelwagen ondersteunt bijvoorbeeld de functie voor het loggen van de aanvaardingen in de database out-of-the-box. Dit sluit eventuele extra hoofdpijn i.v.m. deze vereiste uit.

Samenvattend kan worden gesteld dat online bedrijven in de Europese Unie bepaalde regels moeten volgen die in alle lidstaten van toepassing zijn. Deze regelgeving voorziet in de verplichtingen met betrekking tot contractformaliteiten, privacybeleid en bepaalde maatregelen die moeten worden genomen om de gebruikersgegevens te beschermen. Om ervoor te zorgen dat uw bedrijf aan alle voorschriften voldoet, kan het handig zijn om een professional te raadplegen.

Heeft u vragen over de implementatie? U kunt altijd contact met ons opnemen.

OFFERTE AANVRAGEN

ecommerceregelgeving

Categorieën

  • Nieuws
  • Tech stories
  • eCommerce

Populaire onderwerpen

abonnementen Adjust Azure B2B België berlinexpo Business Intelligence certificaat chatbots COVID-19 CRM dataveiligheid DevExpress XAF DPD Dynamics365 ecommerce events gegevensbescherming integratie Linux marketingtools Microsoft Mobiele marketing Moodle MVP nonprofit nopCommerce nopCommerceDays omnichannel Open source plugin POS regelgeving RPA SharePoint Snowplow SQL Server Store setup veiligheid web-applications web analyses
  • Hoe kunt u profiteren van verkoopautomatiseringHoe kunt u profiteren van verkoopautomatisering
    Hoe kunt u profiteren van verkoopautomatisering
    15 SEP 2021 · admin
  • Digitalisering van B2B verkoop en marketingDigitalisering van B2B verkoop en marketing
    Digitalisering van B2B verkoop en marketing
    10 AUG 2021 · admin
  • Basis van RPA: wat het is en waarom het te gebruikenBasis van RPA: wat het is en waarom het te gebruiken
    Basis van RPA: wat het is en waarom het te gebruiken
    16 JUN 2021 · admin
  • Gegevensbescherming en marketing in tijden van toenemende eisen van de regelgevingGegevensbescherming en marketing in tijden van toenemende eisen van de regelgeving
    Gegevensbescherming en marketing in tijden van toenemende eisen van de regelgeving
    22 APR 2021 · admin
  • Learning Management System voor bedrijven. Voorbeeld van HarmanLearning Management System voor bedrijven. Voorbeeld van Harman
    Learning Management System voor bedrijven. Voorbeeld van Harman
    10 FEB 2021 · admin
  • Moodle: open source platform voor online lerenMoodle: open source platform voor online leren
    Moodle: open source platform voor online leren
    3 FEB 2021 · admin
  • Microsoft Power Virtual AgentsMicrosoft Power Virtual Agents
    Microsoft Power Virtual Agents
    28 JAN 2021 · admin
  • Microsoft Power AppsMicrosoft Power Apps
    Microsoft Power Apps
    19 JAN 2021 · admin
  • RPA met Power Automate DesktopRPA met Power Automate Desktop
    RPA met Power Automate Desktop
    4 JAN 2021 · admin
  • Microsoft Power AutomateMicrosoft Power Automate
    Microsoft Power Automate
    18 DEC 2020 · admin

Projects and solutions implemented

https://isdk.be/wp-content/uploads/Cargobooking_main-small-150x150.pngSaaS-boekingsplatform voor luchtvracht
https://isdk.be/wp-content/uploads/Bearings-small-150x150.jpegSnelle klantenondersteuning met een nopCommerce winkel
https://isdk.be/wp-content/uploads/Barcode-scanning-small-150x150.jpegMVP-apps om een bedrijfsidee in 3 weken te testen
https://isdk.be/wp-content/uploads/GlobeIn-Shop-small-150x150.jpgiOS-app met Apple in-app-abonnementen en aankopen
https://isdk.be/wp-content/uploads/globein-box-small-150x150.jpgAbonnementboxen iOS app + marketingcampagnes
https://isdk.be/wp-content/uploads/book-publisher-small-150x150.jpgnopCommerce multi-store voor een boekpublisher
https://isdk.be/wp-content/uploads/clinic-small-150x150.jpgRoutine automatising met Office365 en Teams chatbot
https://isdk.be/wp-content/uploads/SharePoint-in-a-business-school-150x150.jpgSharePoint Online en Office 365 in een bedrijfsschool
https://isdk.be/wp-content/uploads/SharePoint-for-a-DMS_ed-small-150x150.pngSharePoint 2019 Documentenarchief
https://isdk.be/wp-content/uploads/nopCommerce-upgrade-case-featured-400-200-150x150.pngnopCommerce Upgrade naar .NET CORE
https://isdk.be/wp-content/uploads/Harman-JBL-ecommerce-case-featured-400-200-150x150.pngVEELBEZOCHTE WEBSTORE VAN HARMAN.CLUB MET HOOG CONVERSIEPERCENTAGE
https://isdk.be/wp-content/uploads/Herbalife-banner-400-200-150x150.pngE-Commerce Omni-Channel

Neem contact met ons op

logo

“The only way to do great work is to love what you do” - Steve Jobs

Zoeken op onderwerp

.NET Core .NET Framework 1С Adjust Ajax Apache JMeter ARIS ASP.NET ASP.NET MVC Bootstrap Business Connectivity Services DevExpress DevExpress XAF DevExtreme ESB Google Geoservices Google Map InfoPath Java Message Service JavaScript JQuery Knockout.js Knockoutjs Microsoft Azure Microsoft Flow MS Active Directory MS SQL MS System Center Nintex Nintex Forms Nintex Workflow nopCommerce QlikView Reporting Services SharePoint Sharepoint Search Sharepoint workflow Snowplow Telerik UML Visual Studio Web Services Xamarin

Projecten

https://isdk.be/wp-content/uploads/Cargobooking_main-small-150x150.pngSaaS-boekingsplatform voor luchtvracht
https://isdk.be/wp-content/uploads/Bearings-small-150x150.jpegSnelle klantenondersteuning met een nopCommerce winkel
https://isdk.be/wp-content/uploads/Barcode-scanning-small-150x150.jpegMVP-apps om een bedrijfsidee in 3 weken te testen
https://isdk.be/wp-content/uploads/GlobeIn-Shop-small-150x150.jpgiOS-app met Apple in-app-abonnementen en aankopen
https://isdk.be/wp-content/uploads/globein-box-small-150x150.jpgAbonnementboxen iOS app + marketingcampagnes
https://isdk.be/wp-content/uploads/book-publisher-small-150x150.jpgnopCommerce multi-store voor een boekpublisher
https://isdk.be/wp-content/uploads/clinic-small-150x150.jpgRoutine automatising met Office365 en Teams chatbot
https://isdk.be/wp-content/uploads/SharePoint-in-a-business-school-150x150.jpgSharePoint Online en Office 365 in een bedrijfsschool
https://isdk.be/wp-content/uploads/SharePoint-for-a-DMS_ed-small-150x150.pngSharePoint 2019 Documentenarchief
https://isdk.be/wp-content/uploads/nopCommerce-upgrade-case-featured-400-200-150x150.pngnopCommerce Upgrade naar .NET CORE
https://isdk.be/wp-content/uploads/Harman-JBL-ecommerce-case-featured-400-200-150x150.pngVEELBEZOCHTE WEBSTORE VAN HARMAN.CLUB MET HOOG CONVERSIEPERCENTAGE
https://isdk.be/wp-content/uploads/Herbalife-banner-400-200-150x150.pngE-Commerce Omni-Channel

Contact

  • BENELUX (BELGIË, Antwerpen)
    +32 484 40 10 53

    VS Austin, TX
    +1 737 2413109

    DUITSLAND Berlijn
    +49 15207245286

    LETLAND Riga
    + 371-27869927

    RUSLAND Moskou


  • info@isdk.be
  • https://isdk.be
  • https://www.linkedin.com/company/isdk-benelux
ISDK ©2010-2020
X
Uw project laten schatten?
Vraag het aan !
Versturen

Alle rechten voorbehouden.

ISDK-website maakt gebruik van cookies voor statistieken en inhoud. Meer informatie AANVAARDEN
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.

Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.